Pihlajanmarjapuu

Miksi osallistuminen koulutukseen kannattaa?

Työelämä on jatkuvaa uuden oppimista ja kehittymistä. Osaamisen kehittäminen lisää tuottavuutta, menestystä ja hyvinvointia niin yksilö- kuin organisaatiotasolla. Tekoälystä huolimatta myös tulevaisuudessa vuorovaikutusosaamisen merkitys korostuu, sillä suuri osa ihmisten tekemästä työstä perustuu vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön. Osallistuminen koulutukseen tarjoaa mahdollisuuden itsensä kehittämiseen, kohtaamisiin muiden kanssa ja yhdessä oppimiseen.

Lisää ymmärrystä ja itsensä kehittämistä

Vuorovaikutuksen koulutukset tarjoavat lisää ymmärrystä keskeisistä vuorovaikutuksen ilmiöistä ja dynamiikasta työympäristössä ja vuorovaikutustaitojen kehittämisestä. Vuorovaikutuksen teema osana esihenkilökoulutusta voi antaa uusia näkökulmia lähestyä omaa työtä, tiimiläisiä ja työntekijöitä, itseä ja johtamista. Koulutus voi auttaa tunnistamaan itselle tärkeitä arvoja ja vahvuuksia ja tuomaan niitä osaksi omaa toimintaa esihenkilönä. Ajattelutapojen tunnistamisen lisäksi se tarjoaa myös mahdollisuuden taitojen kehittämiseen oman työn näkökulmasta.

Tiimin tai työyhteisön osalta koulutus voi auttaa paremmin ymmärtämään kollegan, tiimiläisen, esihenkilön tai työyhteisön toimintaa ja mahdollisuuksia vaikuttaa omalla käyttäytymisellä vuorovaikutuksen toimivuuteen. Koulutus tarjoaa tutkittua tietoa ja käsitteellistä ymmärrystä omien kokemusten tueksi, mahdollisuuden laajentaa omaa ajattelumaailmaa ja kehittää vuorovaikutusosaamista työyhteisössä. Vuorovaikutustaitojen harjoittelu yhdessä ja toimivien keinojen löytäminen yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi tai pelisääntöjen luomiseksi lisää myös tiimin tai työyhteisön keskinäistä luottamusta. Samalla tavoin vuorovaikutuksen kehittäminen voi edistää tiimin tai työyhteisön luovaa ajattelua, yhteistä ongelmanratkaisua tai empatian ja tuen välittämistä.

Uuden oppiminen ja ajattelu- ja toimintatapojen muutos vaatii aina aikaa työstää ajatuksia ja tunnekokemusta, mahdollisuutta vuorovaikutukseen ja harjoittelemista. Pienikin muutos ajattelussa tai toiminnassa voi vaikuttaa suuresti niin yksilön omaan elämään ja työntekoon kuin myös tiimin dynamiikkaan tai työyhteisön vuorovaikutukseen. Joskus ratkaiseva tekijä voi tulla yksittäisen koulutuskerran oivalluksesta tai pidempikestoisen koulutuksen mahdollistamasta monipuolisesta harjoittelusta.

Koulutus mahdollistaa yhteisen keskustelun

Koulutus voi tarjota toivotun mahdollisuuden keskustella merkityksellisistä asioista, joille ei normaalisti ole aikaa tai jotka jostain syystä koetaan haasteellisiksi. Aiheet voivat olla jo etukäteen yhdessä sovitut tai niitä voi nousta myös koulutuksen aikana aiheeseen liittyen. Ulkopuolisen kouluttajan kanssa voi olla helpompi ottaa asioita puheeksi, jakaa tunteita, huolia tai toiveita ja luottaa siihen, että kouluttaja huolehtii keskustelun fasilitoinnista ja jokaisen mahdollisuudesta osallistua keskusteluun. Pedagogisista lähtökohdista suunnitellussa ja toteutetussa koulutuksessa on tilaa ja erilaisia mahdollisuuksia niin tiedon ja kokemusten omakohtaiseen jäsentelyyn kuin yhteisiin keskusteluihin turvallisessa ja kannustavassa ilmapiirissä.

Yhteiset keskustelut mahdollistavat pysähtymisen työkiireiden keskellä ja etäisyyden ottamisen työn tekemisen tapoihin. Koulutuksessa on mahdollista esimerkiksi tarkastella niitä asioita, jotka edistävät vuorovaikutusta, yhteistyötä, psykologista turvallisuutta, työhyvinvointia tai asiakaskohtaamisia. Ajatusten ja kokemusten jakaminen auttaa meitä ymmärtämään niin itseämme kuin toisiamme paremmin ja vahvistamaan keskinäistä luottamusta ja yhteenkuuluvuutta. Koulutus voi olla myös mahdollisuus osoittaa kiitollisuutta ja arvostusta toisia kohtaan ja antaa myönteistä palautetta, mikä useasti arjen työkiireissä saattaa unohtua.

Koulutus työhyvinvoinnin lisääjänä

Etä- ja hybridiaikana moni on saattanut huomaamattaan etääntyä työ- ja tiimikavereistaan ja työyhteisöstään, jolloin sitoutuminen ja motivaatio heikkenevät. Yhteydenpito on saattanut muuttua hyvinkin tehtävä- ja asiakeskeisiksi etäpalavereiksi ja kirjoitetuiksi viesteiksi, jolloin väärinkäsitysten määrä on saattanut kasvaa. Moni etätyöläinen onkin nauttimistaan työn joustomahdollisuuksista huolimatta saattanut kokea jonkinlaista yksinäisyyttä tai suurempaa kuormitusta aikaisempaa enemmän. Tämä on voinut johtua siitä, että työkaverin kanssa ei tule samalla lailla lähdettyä lounaalle tai esihenkilön kanssa vaihdettua muutamaa sanaa toimiston käytävällä tai kahvikoneella.

Kaipaamme vuorovaikutusta ja kohdatuksi tulemista toistemme kanssa. Fyysisesti paikan päällä tapahtuvat koulutukset voivatkin olla keino saada ihmiset kotitoimistoiltaan kokoontumaan yhteen. Koulutus voi toimia tietynlaisena irrottautumisena arkisesta puurtamisesta ja hengähdystaukona, jossa on mahdollista päästä näkemään kollegoita kasvotusten ja vaihtamaan kuulumisia joko toimistolla tai muussa sovitussa paikassa. Erityisesti kasvokkaisessa tapaamisessa meidän on usein helpompi olla läsnä ja koemme vuorovaikutuksen luontevampana. Tämä johtuu siitä, että vuorovaikutuksessa ei ole teknologiasta johtuvia viiveitä ja saamme luotua katsekontaktin paikalla olijoihin. Kynnys vaihtaa ajatuksia toistemme kanssa mataloituu, kun olemme jo fyysisesti samassa tilassa ja yhteisen aiheen äärellä. Läsnäolon kokemus ja kasvokkaiset kohtaamiset vahvistavat yhteenkuuluvuutta, myönteisiä tunteita, sitoutumista ja motivaatiota. Koulutus voikin siis tarjota virkistystä, innostusta, uusia ideoita ja inspiraatiota omaan ja yhteiseen tekemiseen niin sisällön kuin yhteisten kohtaamisten avulla.

Jokainen koulutus on mahdollisuus oppia lisää

Eri pituiset koulutukset tarjoavat erilaisen mahdollisuuden kehittää vuorovaikutustaitoja. Useamman kerran koulutuksessa on mahdollisuus tarkastella kehittyneitä taitoja ja havainnoida esimerkiksi itsessä, tiimissä tai työyhteisössä tapahtuneita muutoksia. Koulutuskertojen välissä tapahtuva käytäntöön soveltaminen ja ajatusten ja kokemusten työstäminen vahvistavat taitojen viemistä omaan työhön ja työyhteisöön. Koulutuskerroilla puolestaan on mahdollista jakaa näitä kokemuksia, opittuja asioita ja heränneitä ajatuksia ja tuntemuksia toisten kanssa ja oppia myös niistä. Monesti erityisesti esihenkilö- ja asiantuntijatehtävissä työskentely saattaa olla varsin yksinäistä, jolloin mahdollisuus vertaistukeen ja yhteiseen jakamiseen on erityisen tervetullutta. Yhteiset keskustelut ja vuorovaikutuksessa tapahtuva oppiminen ovat myös tutkitusti tehokasta.

Yksittäinenkin koulutus voi olla silmiä avaava ja mullistava jopa yhden muuttuneen ajatuksen tai saadun uuden opin ansiosta. Koulutus maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin, kun esihenkilö, työntekijä, tiimi tai koko työyhteisö rupeaa saadun oivalluksen tai yhteisen keskustelun myötä tekemään asioita toisella tavalla. Myönteinen muutos vuorovaikutuksen ja yhteistyön kehittymisessä vahvistaa myös työhyvinvointia. Toimivalla vuorovaikutuksella onkin yhteys niin kulttuuriin ja ilmapiiriin, tyytyväisyyteen, asiakassuhteisiin kuin tulokseen ja menestykseen.

Joskus koulutus voi kyseisellä hetkellä tuntua jostain syystä hyödyttömältä. Tällöin omien ajatusten, asenteiden ja tuntemusten tarkastelu suhteessa koulutuksen aiheeseen ja omaan tilanteeseen voi tarjota loistavan mahdollisuuden oppia itsestä enemmän. Suurin oivallus voikin syntyä tiedostamalla omia odotuksia, toiveita ja tarpeita. Keskeistä on havainnoida ja pohtia, mitkä asiat saavat minut kokemaan tällä tavalla ja mihin nämä kokemukset perustuvat. Myös aikaisemmat kokemukset, koulutuksen aihe tai muut osallistujat voivat nostaa pintaan ennakkoasenteita ja herättää erilaisia tunteita, joiden tunnistaminen ja nimeäminen auttaa lisäämään ymmärrystä.

Joskus voi myös olla, että koulutuksessa käsitellyt asiat tulevat ajankohtaiseksi vasta myöhemmin tai vaativat enemmän omakohtaista pohtimista ja työstämistä, käytäntöön soveltamista ja harjoittelemista. Tällöin voi olla, että oivallukset tulevat vasta viiveellä, joskus vasta pitkänkin ajan päästä. Silti oppiminen ja itsensä ja vuorovaikutusosaamisen kehittäminen ei ole koskaan turhaa tai hyödytöntä yksilön, tiimin tai työyhteisön kannalta.

Millaisten vuorovaikutustaitojen kehittämisestä sinä olet kiinnostunut? Millaiset koulutukset innostavat ja motivoivat sinua?

Scroll to Top