Pitkospuut

Etätyön ja tekoälyn myötä korostuvat strategiset keskustelemisen taidot

Monessa työyhteisössä pohditaan etätyökäytänteiden ja tekoälyn käyttöön ottamisen vaikutuksia yhteistyöhön. Etätyöstä keskusteltaessa olisi keskeistä laajentaa ajattelua toimintatapojen tarkoituksenmukaisuuden ja yrityksen arvojen ja strategian mukaiseen tarkasteluun. Myös tekoälyn käytössä tarvitaan yhteistä määrittelyä ja ymmärrystä tavoitteista ja tekoälyn roolista. Strategiset keskustelemisen taidot ja laadukas yhteinen ajattelu ovat yhä bisneskriittisempää osaamista menestymisessä tulevaisuudessa ja vaikuttavat työyhteisössä yhteisöllisyyden kokemukseen.

Yhteistyötä ja vuorovaikutusta tukevat käytänteet

Etätyön hyödyt ja sen tuoma joustavuus on lisännyt monien kokemaa työhyvinvointia ja tuottavuutta ja mahdollistanut monipuolisesti osaajien työskentelyn ajasta ja paikasta riippumatta. Monille on ollut helpotus, että joka päivä ei tarvitse käyttää aikaa työmatkoihin, etsiä avokonttorissa vapaata työpistettä tai häiriötöntä paikkaa keskittymistä vaativaan itsenäiseen työskentelyyn ja omaa työntekoa on voinut jaksottaa tai aikatauluttaa itselle sopivalla ja motivoivalla tavalla. Myös yhteisöllisyyttä ja toimivia vuorovaikutuskäytäntöjä on onnistuttu rakentamaan etätyöskentelyssä.

Samalla suurempi määrä etätyötä ilman vuorovaikutusta ja yhteistyötä tukevia rakenteita on saattanut lisätä eristäytymistä ja yksinäisyyden tunnetta tai johtanut koko päivän kestäviin, kuormitusta lisääviin etäpalaverimaratoneihin, joissa ei välttämättä ole agenda ja tavoite selvillä tai aikaa keskustelulle. Yhteiset keskustelut ovat saattaneet siirtyä viestittelyksi tiimiläisille tai kollegan sijaan tekoälyn kanssa käytäväksi keskusteluksi ja itsenäiseksi puurtamiseksi, jolloin yhteyden kokemus muihin tiimiläisiin ja työyhteisöön on saattanut heikentyä ja työn merkitys muuttua epäselväksi.

Työn tekemisen, työssä onnistumisen, työhyvinvoinnin, motivaation, sitoutumisen, yhteistyön toimivuuden ja tuloksellisuuden kannalta on erittäin tärkeää, että työn tavoitteet ovat kaikille selkeät ja toimintatavat tukevat tavoitteen saavuttamista ja yhteisöllisyyden kokemusta. Työyhteisössä ja tiimeissä tulisikin käydä keskustelua ja rakentaa yhteistä ymmärrystä siitä, mitä tavoitellaan niin yrityksen, tiimin kuin yksilön tasolla ja millaiset työskentely- ja toimintatavat parhaiten tukevat tavoitteisiin pääsemistä. Toimintatapoja on mahdollista määritellä tarkoituksenmukaisiksi kunkin tavoitteen, tiimin, projektin, roolin ja työtehtävän osalta. Samalla on keskeistä miettiä, millaisissa yhteistyön vaiheissa on tarkoituksenmukaista ja tehokasta kokoontua yhteen, milloin itsenäinen tekeminen palvelee tavoitteen saavuttamista, millaisia vuorovaikutusta ja yhteisöllisyyttä tukevia rakenteita kaivataan ja missä asioissa tekoälyä hyödynnetään työn tekemisessä.

Keskustelemisen merkitys yhteisessä ajattelussa ja oppimisessa

Erityisesti yrityksen johdon tekemät strategiset valinnat ja niiden taustalla oleva yhteinen ymmärrys edellyttävät keskustelemisen avulla ajattelun sanoittamista ja yhdessä uuden oppimista. Tekoäly voi tarjota hyviä näkökulmia tarkasteluun, mutta yhteisen keskustelun ja ajattelun tuottamia uusia ideoita ja niihin pohjautuvaa kriittistä päätöksentekoa tarvitaan tulevaisuudessakin. Keskustelemisen taidot varmistavat myös strategian siirtymisen käytäntöön niin esihenkilöiden kuin tiimien työskentelyssä, kun tavoitteita ja käytänteitä sanoitetaan ja arvioidaan yhdessä.

Huomion kiinnittäminen vuorovaikutuksen ja kohtaamisten laatuun ja työn tekemisen tapoihin voi avata uudenlaisia näkökulmia tulosten saavuttamiseen. Tekoälystä huolimatta ihmiset ovat organisaation tärkein pääoma ja suurin osa työstä perustuu yhteistyöhön ja inhimillisen osaamisen hyödyntämiseen monimutkaisten kokonaisuuksien hahmottamisessa ja päätösten tekemisessä. Keskeistä voi olla esimerkiksi tarkastella palaverikäytänteitä, projektitiimin työskentelytapoja tai yhteisöllisyyden ja psykologisen turvallisuuden kokemusten vahvistamista. Yhtenä keskeisenä strategisena tavoitteena tulisikin olla vuorovaikutuksen ja yhteistyön toimivuuteen panostaminen niin läsnä kuin etänä.

Yhteisten keskusteluiden ja esihenkilötyön merkitys korostuu tavoitteiden ja toimintatapojen selkeyttämisessä ja vahvistamisessa. Yrityksen johto ja esihenkilöt voivat omalla toiminnallaan näyttää esimerkkiä ja osoittaa halukkuutta keskustella, kuunnella ja tukea työyhteisön jäseniä ja tiimiläisiä muutoksissa. Myös esihenkilöille olisi tärkeää tarjota vahvistusta omaan osaamiseen ja keskinäiseen ajatusten jakamiseen. Keskustelulle tavoitteita, yhteistyötä, vuorovaikutusta ja yhteisöllisyyttä tukevista käytänteistä olisikin hyvä varata aikaa yrityksen johdossa, työyhteisössä ja tiimeissä joko sisäisesti tai esimerkiksi ulkopuolisen kouluttajan kanssa. 

Inhimillinen osaaminen mahdollistaa yhteistyön ja luovat innovaatiot

Ymmärrys inhimillisen osaamisen merkityksestä yritysten menestymisessä on kriittinen, sillä kykymme oppia, olla vuorovaikutuksessa ja jakaa ajatuksiamme mahdollistavat yhteistyön, uuden tiedon luomisen ja luovat ratkaisut ja innovaatiot. Vuorovaikutusosaamiseen ja strategisiin keskustelemisen taitoihin panostaminen ovatkin keskeisiä siinä, että pystymme tehokkaammin ja tarkoituksenmukaisemmin käyttämään osaamistamme ja eettisesti kestävällä tavalla hyödyntämään teknologisia ratkaisuja.

Johdon keskustelun, ajattelun ja oppimisen taidoilla on suuri merkitys koko yrityksen toiminnan kannalta, sillä ne toimivat esimerkkinä ja linjaavat eettisiä valintoja yrityksen toiminnassa. Parhaimmillaan johdon toiminta kannustaa ja rohkaisee muita osallistumaan yhteiseen keskusteluun, ajatusten ja ideoiden jakamiseen ja yhteiseen oppimiseen. Samoin myös esihenkilöillä ja työntekijöillä on vaikutusta siihen, millaisia toimintatapoja ja yhteistyötä edistetään ja miten teknologisia ratkaisuja sovelletaan. Kokemus mahdollisuudesta vaikuttaa ja tulla kuulluksi omaa työtä koskevissa asioissa ja kokemusten jakaminen vahvistavat yhteisöllisyyttä ja yhteistyötä tavoitteiden saavuttamiseksi.

Millaisia toimintatapoja ja yhteistyön käytänteitä teidän organisaatiossa on luotu tukemaan strategian, arvojen ja tavoitteiden toteutumista etätyössä ja tekoälyn käytössä? Millaiset ovat teidän työyhteisön strategiset keskustelemisen taidot?

Scroll to Top